Tour
de France, Ranskan ympäriajo, on maailman tunnetuin ja vanhin pyöräilykilpailu.
Vuonna 1903 käyntiin polkaistut kisat ovat kokeneet vuosien saatossa
takapakkeja ja niin meinasi käydä tänäkin vuonna, kun korona laittoi kepukoita
pinnojen väliin. Kisa järjestettiin tavallista myöhäisempään ajankohtaan ja osa
joukkueiden huoltotiimeistä joutui jäämään pois positiivisten
Covid19-testitulosten vuoksi, mutta kisa lopulta toteutui 29.8.-20.9.2020.
Satuimme parahiksi paikalle, joten olihan meidän mentävä seuraamaan kilpailijoiden
saapumista Champs-Élysées’lle.
Kuulun itse pyöräilykilpailuja seuraamattomaan kansanosaan ja jos siellä näytön
toisella puolella on muita kaltaisiani, niin alta voit lukea Ranskan ympäriajon
lyhyen oppimäärän. Vuoden 2020 reitin näet täältä.
- Tour
de Francen isä on L´auto magazinessa vaikuttanut journalisti Geo Lefevre
- Lehden julkaisija Henri Desgrange lähti mukaan Lefevren hulluun ideaan ja
ensimmäinen ympäriajo poljettiin
1.7.1903
- Kilpailureitti kiemurteli Ranskan maaseudulla ja kaupungeissa ollen lähes
2500 km
- Ensimmäisen maailmansodan aikana (1914-1918) reitti ja osanottajien määrä oli
supistettu
- Vuosina 1939-1946 puolestaan Toinen maailman sota aiheutti sen, ettei
alkuperäistä
ympäriajoa järjestetty lainkaan, mutta eri nimisiä ja lyhempiä
pyöräkilpailuja järjestettiin.
- 1947 sodanjälkeinen Tour de France oli kansallisen voiman ja innostuksen
symboli
- Vuoteen 1969 asti kisattiin maajoukkueissa, jonka jälkeen siirryttiin
brändi-nimisiin joukkueisiin.
-Ympäriajon maali on ollut Champs-Élyséellä vuodesta 1975
- 80-luvulla Tour oli laajentunut jo Ranskan naapurimaihin ja 1987 kisan
startti alkoi Saksasta
- Yhdysvaltalainen Lance Armstrong hallitsi kisaa peräti seitsemällä
perättäisellä voitolla vuosina 1999-2005, mutta sittemmin menetti voittonsa
dopingkäryn johdosta. Armstrong on asetettu elinikäiseen kilpailukieltoon.
- Kilpailijat ovat jääneet alusta asti kiinni huijauksesta; aikoinaan omaa
matkaa vauhditettiin hyppäämällä kiskoille tai auton rattiin ja nykyään
valitettavasti kiellettyjen aineiden keinoin.
-Vuonna 2020 Tour ajettiin koronan takia vain Ranskassa; kisa alkoi Nizzasta ja
päättyi Pariisiin.
- Vuoden 2020 Ranskan ympäriajon voittajaksi polki slovenialainen Tadej Pogačar
Jo 101
vuotta on ollut vallalla käytäntö, jossa Tour de Francen johtaja sonnustautuu
keltaiseen paitaan nimeltään yellow yersey. Väri toistuu tietenkin kaikissa
fanikamoissa juomapulloista t-paitoihin ja sukista vauvojen potkupukuihin. Väri
valikoitui kisan tunnusväriksi alun perin L´Auto magazinen pohjavärin
perusteella. Itsekin piti virittäytyä kisatunnelmaan keltaisella t-paidalla ja
nimikkolippiksellä!
Pyöräilybuumi
korona-ajan Pariisissa
Pariisi ei ole aiemmin ollut varsinaisesti pyöräilijöiden
kaupunki, mutta korona on muuttanut tätäkin. Kun pandemian takia määrätyt
rajoitustoimenpiteet toukokuussa purettiin, Pariisin kaupunki teetti 50
kilometriä pyöräteitä, jotta pariisilaisilla olisi vaihtoehtoisia kulkumuotoja
julkiselle liikenteelle. Niin ikään 100 kilometriä pyöräteitä tehtiin Pariisia
ympäröiviin lähiöihin. Kaupungin viranomaisten mukaan pyöräilijöiden lukumäärä
on kasvanut 50 prosentilla uusien pyöräteiden avaamisen jälkeen.
Vuodesta 2015 lähtien
Pariisin kaupunki on sijoittanut 150 miljoonaa euroa, jotta kaupungista tulisi
maailman pyöräilykaupunki – ironista kyllä, mutta Covid19 on saattanut auttaa
kaupunkia saavuttamaan tavoitteensa.
Itse en kyllä rohkenisi hypätä täällä pyörän selkään, koska meno näyttää niin
hurjalta. Aamuruuhkan seassa sinkoilevat niin jalankulkijat, sähköpotkulaudat,
skootterit, bussit ja nyt pyöräilijätkin – ja suurin osa ilman kypärää.
Pyörätiet ovat noin metrin levyisiä kaistaleita autoteiden reunassa ja vain harvoissa
paikoissa ne on erotettu ohuella kiveyksellä autokaistasta.
Bussissa istuessani melkein suljin silmät, kun bussikuski ja pyöräilijä
kilvoittelivat kärkipaikasta oman elämänsä Tour de aamuruuhkassa! Jalankulkijat
eivät ole vielä ihan tottuneet sieltä sun täältä suhaaviin pyöräilijöihin, ja
pyöräteiden turvallisuudesta onkin ollut keskustelua. Jossain päin pyöräteitä
on maalattu vihreiksi, jotta jalankulkijat erottaisivat ne paremmin, mutta
sitten on raportoitu, että vihreä maali muuttuu liukkaaksi sateella ja väri
häviää ajan kuluessa.
Cordialement,
Pariisin kirjeenvaihtaja
Kommentit
Lähetä kommentti